Redescobrint el llaüt
Article publicat a: Sons de la Mediterrània. 08/04/2013.
No és un fet desconegut, ni estrany, per als que ens hi dediquem que el llaüt i instruments de la família (bandúrria, citra, octavilla...) resulten, en comparança, un tant llunyans a certs sectors de població, especialment als qui no els és propera la música d’arrel –parlem segurament de la gran majoria–. Rere un gran esplendor de popularitat, crepuscular des de meitat segle XX, els llaüts han entrat en una mena de decadència popular que dura ja decennis i que sembla haver-los condemnat a un sever arraconament a camí entre les minvants rondalles folklòriques i les singulars orquestres de pols i pua, o en el pitjor dels casos al menyscapte –si em permeteu la llicència– que les tunes universitàries li infringeixen.
No és un fet desconegut, ni estrany, per als que ens hi dediquem que el llaüt i instruments de la família (bandúrria, citra, octavilla...) resulten, en comparança, un tant llunyans a certs sectors de població, especialment als qui no els és propera la música d’arrel –parlem segurament de la gran majoria–. Rere un gran esplendor de popularitat, crepuscular des de meitat segle XX, els llaüts han entrat en una mena de decadència popular que dura ja decennis i que sembla haver-los condemnat a un sever arraconament a camí entre les minvants rondalles folklòriques i les singulars orquestres de pols i pua, o en el pitjor dels casos al menyscapte –si em permeteu la llicència– que les tunes universitàries li infringeixen.
Certament és un instrument que ha
anat veient com el seu camp d’acció s’anquilosava, i en gairebé cinquanta anys
s’ha vist convertit en una mena de vella relíquia predestinada, almenys
aparentment, a morir d’inanició, antigalles d’un passat gloriós que no s’ha
sabut gestionar degudament per part dels que ens hi dediquem.
Afortunadament, les rondalles s’esforcen
per perdurar a pesar de la carestia, i com si de peixos a contracorrent, alguns
grups folk –lamentablement menys dels que s’esperaria– ens hem obstinat en
mantenir el llaüt als escenaris tractant de regenerar el seu ús –d’altres han
preferit substituir-los per bouzoukis, tembouras, mandoles o sazs– D’entre tots
ells no es difícil lloar la feina persistent de gent com Tobal Rentero o Paco Lucas,
als meus companys de Sitja que m’han permès mantenir el llaüt en la formació, o a Javier Mas, Eduard Iniesta, i a tants més d’una llista, a pesar de tot, prou
més curta del que desitjaríem. Crec que gràcies a aquesta gent el llaüt ha trobat,
si escau, certs espais de resistència i ha pogut mantenir-se als escenaris amb
notable dignitat. Però aquesta dignitat és suficient? Ha de ser el llaüt un
reliquiari extravagant de simpàtica positura que alguns romàntics ensonyats
s’obstinen en reivindicar? O es pot demanar més?
Certament que alguns cantautors o
grups pop-rock ocasionalment s’han permès certa llicència alhora de sacrificar
la guitarra acústica, i han estimat oportú tenyir d’exotisme i mediterraneïtat
els seus sons usant tímidament llaüts, i en certa mesura és d’agrair el gest,
però tot i permetre que el llaüt toque terrenys infreqüents no sembla
suficient... Afortunadament sempre hi ha sorpreses que fan que tot canvie. Farà
un parell d’anys, quan des de Sitja invertíem afanys i temps per que la citra i
l’octavilla aixafaren nous terrenys amb Musicabulari,
aparegué com un oasi en mig del desert el Javier Mas acompanyant, llaüt en mà,
ni més ni menys que al gran Leonard
Cohen. No cal dir el que suposà aquesta fita per aquells qui ens considerem
amants del llaüt... el que sí cal remarcar es la revalorització popular que açò
suposà per a aquests instruments, segurament no hi ha precedents.
La gent, amant de la música en
general, no tingueren més remei que obviar que eixe llaüt que ara acompanyava a
Leonard Cohen era el mateix que
usava la tediosa tuna de torn, i com si res, es permeteren redescobrir algunes
de les possibilitats que aquest instrument oferia més enllà dels prejudicis
habituals. Aquella visió, d’alguna manera, concedia als llaüts eixa mena de
mirada estranya per a la que tot es possible, una mirada que no té preu. No sé
si l’efecte Cohen hi tindrà res a veure, o si simplement aquesta mirada
necessitava temps per ressorgir i havia arribat l’hora –els sistemes solen ser
complexos–, el cas és que des d’aleshores sembla haver hagut cert canvi de
disposició de les músiques en general vers el llaüt. A tall de mostra:
en el meu cas puc dir que en els dos darrers anys he tingut la sort
d’enregistrar, més enllà de la feina pròpia, llaüts i citra amb Les Deesses mortes i llaüts amb Malnom,
més actualment espera una òpera rock, és a dir, feines que fa deu anys eren
probablement impensables.
Vol dir açò que el llaüt està obrint-se
nous camps d’acció? Què la música en general està redescobrint les
possibilitats d’un instrument quasi oblidat? No ho se pas, falta temps, tal
vegada només siguen llampades intermitents. El que sembla estar clar és que cal
aprofitar cada espurna per fer sentir el so dels nostres instruments, sobre tot
si provenen de finestrons rere els quals s’obre el món global del segle XXI,
amb açò crec que estem tots d’acord.
Així doncs, una de les feines necessàries
per que hom redescobrisca els llaüts, òbviament, és obrir-los a noves músiques,
trencar els sostres de vidre que l’aïllen a les fonoteques i als museus vivents.
Una de les més importants tasques és mostrar la seva competència principalment
en la seva música materna, la d’arrel –no podem ignorar que un tret definitori d’aquesta és
la sonoritat de corda doble o triple–, així com en músiques com el pop, el
rock, la música clàssica, experimental, el jazz, la cançó d’autor... feina, com
veiem, que poc a poc sembla va quallant i a la que ens deuríem bolcar més els
músics i els mitjans de comunicació que estimem aquests instruments. L’altra, a
la que ara ens dediquem a Sitja per
tal de complementar la primera, és la de potenciar les possibilitats sonores i
harmòniques de l’instrument per a que altres músics contemporanis i coetanis nostres
es fixen amb ell, i això passa per reinventar l’instrument permeabilitzant-lo a
la tecnologia del segle XXI.
Efectivament parle de perdre la temor
alhora de trencar la puresa del so, d’alterar les funcions melòdiques, d’alliberar-lo
dels cossets ortodoxos que constrenyen les interpretacions heretades, parle de
cercar noves formes de sonar, de treballar. Per comprendre-ho cal primer que
mirem al voltant i ens preguntem simplement cóm instruments com la guitarra o
els teclats, contràriament al llaüt, han aconseguit mantenir-se en boga durant
tant de temps i reinventar-se a cada gir musical. La resposta, crec, gira en
torn a la plasticitat que s’han permès els músics alhora de reinventar les
possibilitats sonores dels seus instruments, i el que és més important, alhora
d’usar la tecnologia necessària per cada cas, adaptant-se als discursos del
moment per satisfer les necessitats que d’ells sorgeixen.
El llaüt ha sofert poques o gairebé
ninguna alteració o modificació durant el darrer segle, tant en quant a
tecnologia i estructura respecta. No sóc lutier, amb la qual cosa no em toca
parlar de qüestions estructurals, però si sóc usuari de llaüts, i les músiques
que actualment desenvolupem amb Sitja
me forcen particularment a demanar noves possibilitats i nous matisos sonors a
l’instrument; noves possibilitats harmòniques i noves funcions melòdiques que
van més enllà del mode o la tècnica que empre alhora de tocar: distorsions,
reverberacions, efectes de loop, doblatge de veus. La música és un art exigent
que es reinventa constantment, i exigeix als intèrprets així com als instruments
que siguem permeables a les necessitats i ens adaptem a elles, d’altra manera
ens ignora i busca altres sortides.
Pense que ens cal certa reflexió per
veure els motius pels quals el llaüt ha estat gairebé seixanta anys eludint la
tecnologia, preferint el refugi de les arrels i no arriscant la seva
conservadora posició. Jo simplement he pres una decisió, en absolut
incompatible amb mantenir les arrels, i ha estat obrir el llaüt a la
tecnologia. A dia d’avui he rebut suficient feedback del nostre públic com per
saber que el camí escollit no ha estat errat arran les meues pretensions, ja
que la majoria de la gent que ens ha escoltat han mostrat grata sorpresa al redescobrir
les possibilitats que ofereix un instrument del que no esperaven cap favor, especialment pel gir i la idiosincràsia que la nova
tecnologia li han permès destapar; d’altres,
potser menys, simplement s’han limitat a preguntar-me la gran pregunta que el
llaüt ha de cercar en aquest inici de segle XXI: “Quin és eixe instrument?”, a
la que només cal respondre’ls: “Acabeu de redescobrir el llaüt”.

