Música valenciana, "música en valencià"

Reflexió publicada a Sons de la Mediterrània. 26/01/16

És possible que, degut al títol de l’article, hom espere trobar en aquestes línies un espai de reflexió sobre les senyes d’identitat valencianes a través de les nostres músiques. Música valenciana, música en valencià, són efectivament dues modalitats de música que es fa al País Valencià i que, d’alguna manera, afecten o impliquen aspectes de la nostra identitat. Per tant, podríem dir que sí, que el motiu del present article és reflexionar una mica sobre alguns aspectes identitaris, però estem obligats a matisar l’afirmació, doncs seria molt agosarat per la nostra banda pretendre un tema tan bast en un espai tan breu. Direm més, al nostre parer reflexionar i valorar les senyes d’identitat d’un poble ja ens sembla, en si mateix, una tasca, si menys no, controvertida i atrevida per part de qui la practique, doncs mai deixa en bona situació a qui la pretén. Definir senyes d’identitat sol acabar sent una tasca excloent, principalment perquè consisteix en identificar hàbits o usos amb un col·lectiu humà –tant canviant i polièdric!–, el que sol generar ideals de normativitat i, en conseqüència, marges, heterotopies, zones frontereres que, en molts casos, queden a mercè d’algun il·luminat qui, amb excessiva facilitat i impunitat, muda el terme “diferència” a “perversió”, i les conseqüències són ben sabudes. A d’això doncs no dedicarem l’article, estimem més pecar d’humils i conformar-nos en convidar al lector simplement a reflexionar al voltant d’un aspecte del gran aglomerat que és l’estudi de les identitats: la música; en aquest cas de la música valenciana en el context actual, del seu lloc entre les diferents senyes d’identitat; eixa música vinculada a les nostres tradicions i que és part íntegra del nostre patrimoni; una música que no necessàriament coincideix amb l’altra part del lema del nostre article: la “música en valencià”. I és que podem dir, i amb això avancem posicions plantejant l’origen de la reflexió, que mentre que la música valenciana –entenent-la com ací l’entenem[1]– és coherentment música en valencià; la música en valencià, no té perquè ser música pròpiament valenciana.



Al País Valencià, com a d’altres pobles, la llengua –per citar un exemple– representa un dels usos que més s’identifiquen amb la seua gent. Si hom escolta a una persona usar el valencià, podem assegurar que ràpidament farà la identificació de l’ús lingüístic i afirmarà prest que “eixa persona és valenciana” –el que no implica que, no parlar-la, excloga valencianitat, quede dit–. Doncs, com ocorre amb la llengua, passa amb la seua música. Fandangos, jotes, seguidilles, boleros... hom els identifica amb certa facilitat als valencians. Els seus ritmes, les sonoritats, el tipus de cant, tot plegat succeeix com quan escoltem quelcom parlar la nostra llengua. Són músiques que conformen la banda sonora del poble valencià considerat històricament. Durant anys, a les places, als masos, a les tavernes, al camp, aquestes han acompanyat a la resta d’usos i costums de la gent del nostre país convertint-se, sens dubte, en un element patrimonial.
Succeeix, no obstant, que, a diferència del que ocorre amb la llengua, el tractament que ha rebut la música, sobre tot institucionalment, ha estat ben distint. Mentre que els esforços comunitaris han procurat per traure, per tots els mitjans, la llengua al carrer; la música, per contra, ha anat confinant-se als museus. Sense entrar ací en si la feina dels folkloristes ha estat la més encertada o no, el cas és que la salvaguarda ha convertit la nostra música en arxiu i, en conseqüència, susceptible a l’envelliment i al desús[2]. No evitar que la música es mantingués o tornés als carrers –si és que es podia evitar, i nosaltres no només creiem que sí, sinó que encara hi treballem per això[3]– ha estat un dels més magres errors dels valencians. Invertir fonamentalment en la salvaguarda i menysprear l’intent de mantenir viva la música, el seu ús social, ha estat un error d’estratègia nefast –i si en algun moment s’ha intentat, vistos els resultats obtinguts podem dir que no s’ha fet de manera adequada–. Tal que els valencians, necessitats com tot poble d’expressar els seus sentiments, per manca d’una música pròpia d’ús popular, aviat acudiren a la importació musical per tal de donar veu a les seues emocions. Podríem dir que ací naix “la música en valencià”, un desesperat intent de vertebració cultural d’un poble que, al arxivar la seua música i acceptar el seu estat agonitzant –fos o no un diagnòstic encertat–, es quedà sense veu pròpia i acabà necessitant d’una al·lòctona per expressar-se (siga el folc americà, el pop britànic, etc.). Aquestes músiques, degudament traduïdes i adaptades a les inquietuds i interessos dels valencians, ocuparen l’espai social que deixà descobert la nostra música, la valenciana. Ara bé, cal dir que importar músiques no és dolent en si mateix, la permeabilitat cultural dóna riquesa a la pròpia cultura, però sempre que no siga resultat d’una fugida cap endavant, sempre que no siga per manca d’un discurs propi, ja que aleshores no és una elecció, sinó símptoma d’un mal endogen molt més profund.
Així però, a pesar de l’estat moribund en el que es trobe un arxiu, sempre pot tornar a l’espai públic si hi ha voluntat de fer-ho[4]. Així com el poble valencià surt a la defensa de diverses senyes d’identitat com pot ser la llengua, no s’entén com no succeeix res semblant amb la música. A nosaltres, personalment, ens crea bastant estupor veure com col·lectius i plataformes, músics i industria en general, llancen la seua aposta per promoure i defensar allò que han batejat com a “música en valencià” mentre confinen la música valenciana a un departament que, en el millor dels casos, acaben anomenant “folc”. És com si acceptaren una mort anunciada i soterraren en vida una part del seu patrimoni. Esmussa més quan, a sobre, gosen parlar de normalització... en fi!


La reflexió, doncs, a la que pretén induir aquest article és bastant senzilla. Ens agradaria que hom cavil·lés sobre què pensa un músic, un promotor, un artista, quan es disposa a expressar-se a través de la “música en valencià”, quin és el gest que li porta a preferir importar un estil a desenvolupar el propi: el desconeixement?, la tendència o moda?, l’estètica? Molts d’ells, segurament, arriben a creure que estan defenent una senya d’identitat al cantar en valencià –i ho fan–, però igualment sembla que cap d’ells caiga en el compte de que alhora estan ajudant a colgar-ne una altra. Mai s’han preguntat per l’existència d’una música d’origen, com hi ha un folc americà, per exemple? Mai s’han preguntat per les possibilitats que aquesta amaga? O han considerat algun cop la incongruència en la que poden caure quan defensen el valencià mentre ignoren la música valenciana? Si ho han fet, cal dir que viure una contradicció a consciència ja té un nom, que cadascú es qualifique doncs.

Plantejada la qüestió, personalment crec que definir la música per l’idioma en que versa és un gest pobre, propi d’algú que sofreix d’un complex d’inferioritat irresolt que ofega amb ell les ambicions i les ganes de competir en un món intricat i global. A la llarga, aquest provincianisme fa més mal que bé a la industria musical, doncs genera parcel·les en un camp que deuria de ser il·limitat. La música és un llenguatge en si mateix, no li calen més apel·latius. 
Però també és cert que vertebrar mínimament una industria en un moment de penúria, com a mesura d’autoprotecció, pot ser intel·ligent. Ara bé, sempre que siga el pas previ a una nova emergència. Fer música en valencià o en la llengua que siga és bo, molt bo, i ens alegra força que la gent use el valencià per expressar-se en un món global i interconnectat, on les fronteres dels estils musicals han quedat diluïdes i hom fa de tot, però això no lleva que els esforços institucionals i creatius es monopolitzen en la promoció lingüística i ignoren la musical. Per a que les músiques al·lòctones enriquesquen la cultura valenciana, cal que la impregnen, no que la substituïsquen. Un repte que, al nostre parer, els músics valencians no poden deixar passar més és retrobar-se amb la música valenciana, amb la música que ens vertebra com a poble i ens alinea amb els nostres avantpassats; retrobar-la i experimentar amb ella, portar-la cap a eixes estètiques de les que s’han embegut al treballar amb altres músiques, traure-la de l’arxiu i recrear-la, tornar-la a la contemporaneïtat. No fer-ho, ignorar la responsabilitat de defensar i usar la seua música, anirà sempre en detriment de la credibilitat que mantinguen cada cop que es cobrisquen de senyeres. Eixa és la nostra visió, quede la reflexió plantejada.




[1] Per “música valenciana” esmentem específicament aquelles músiques que, o bé són originaries del poble valencià, o bé mantenen una identificació històrica amb el poble valencià i que, durant generacions, han estat apropiades per la seua gent. Podríem dir-les, per tant, tradicionals. Reconeixem, doncs, que aquesta és una definició restrictiva del terme, ja que ben bé podríem entendre per “musica valenciana” tota aquella música feta al País Valencià, o creada per valencians. Per qüestions operatives, no obstant, hem estimat quedar-nos en la primera accepció i avisar, per a que ningú es porte a engany.
[2] Sobre l’efecte de l’arxiu en el patrimoni immaterial, veure: DERRIDA, J. (2008). Mal d’archive, une impression freudienne. Paris: Ed. Galilée; també MONTESÓ, J. (2012). “Allò nou, arxius culturals i desarrelaments populars”. Quadrivium, 3, pp. 31-43.
[3] Em referisc a la gent que formem part del Centre d’Estudis Antropològics ACAF.
[4] Sobre l’intercanvi de materials entre l’espai profà o popular i l’espai culte o arxiu, podeu veure: LIESSMANN, K. P. (2006): Filosofía del Arte Moderno. Barcelona: Herder. També GROYS, B. (2005): Sobre lo nuevo: ensayo de una economía cultural. València: Pre-textos.