La nostalgia como efugio al estado de angustia


Article publicat a: Agora: papeles de Filosofía, 40(2), 109-133.

En els darrers anys, almenys en les anomenades societats occidentals, s'ha consolidat una clara tendència a consumir productes que pretenen promoure un estat de nostàlgia en el consumidor: moda, cinema, televisió... tot allò que afecta el consum de masses, la seva estètica, es vesteix amb elements que intenten evocar part del passat del seu target, i funciona. En aquest article analitzem, entenent el consum només com l'expressió més patent, què ens motiva a buscar estímuls que evoquen el passat, què ens hi empeny i quant hi té a veure l'estat d'angoixa al qual ens arrossega la circumstància on vivim. Intentarem demostrar com la nostàlgia, més enllà de tòpics, s'ofereix com l'efugi més accessible i eficaç per emmascarar temporalment aquesta angoixa provocada per un medi percebut com inhòspit i fragmentat, i sense necessitat de renunciar-hi.



Llegir article a: La nostalgia como efugio al estado de angustia.